Otyłość, miażdżyca, próchnica, obniżenie sprawności, wzmożona senność… Lista „grzechów głównych” cukru jest naprawdę długa. Na szczęście, jeśli uwielbiasz ciasta, ciasteczka i inne słodkie desery nie musisz z nich rezygnować. Wystarczy, że biały cukier zastąpisz jego zdrowszymi odpowiednikami. Przyniesie to korzyści nie tylko Twojemu zdrowiu i sylwetce, ale też przygotowywanym smakołykom.

Ksylitol – cukier brzozowy

 

Ksylitol, zawiera aż o 40 % mniej kalorii (240 kcal na 100 g) niż tradycyjny biały cukier (405 kcal na 100 g). W porównaniu z cukrem ma też aż 10-krotnie niższy indeks glikemiczny (IG 8), co oznacza, że może być bez obaw stosowany przez cukrzyków. Kluczową zaletą długotrwałego stosowania ksylitolu jest zmniejszenie apetytu na słodycze – nic dziwnego, że lubią go osoby, które próbują zrzucić nadmiarowe kilogramy. To jednak nie wszystko, bo ksylitol zapobiega też zakwaszaniu organizmu, stymuluje wchłanianie wapnia i magnezu, zwiększa odporność organizmu oraz działa bakteriobójczo. Zdaniem stomatologów, ksylitol wzmacnia szkliwo i chroni dziąsła przed stanami zapalnymi. Do czego warto używać ksylitol? Z powodzeniem zastąpi on biały cukier podczas słodzenia napojów – kawy i herbaty, ciast z wyjątkiem drożdżowego oraz dań smażonych i gotowanych.

 

Syrop klonowy – słodki symbol Kanady

 

Syrop klonowy pobierany jest z pnia klonu poprzez odparowywanie nadmiaru wody. Niska kaloryczność (270 kcal na 100 g) syropu ma szczególne znaczenie w przypadku osób na diecie. To jednak nie koniec jego zalet – ten zdrowy zamiennik białego cukru zawiera sporo wapnia, magnezu, potasu, fosforu i manganu. Gęsty, żółtawy i lekko mdławy syrop ma też działanie antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe. Należy go jednak spożywać okazjonalnie, bo zawiera sporą ilość sacharozy. Trzeba też pamiętać, że ze względu na wysoki indeks glikemiczny – 65, syrop z klonu nie jest wskazany diabetykom. Osoby na diecie syrop klonowy mogą wykorzystywać jako słodzik do jogurtów i płatków śniadaniowych, polewa do naleśników, a nawet składnik marynat do mięs.

 

Syrop z agawy – potrójnie słodki

 

Wywodzący się z Meksyku syrop z agawy swoim smakiem przypomina rozrzedzony miód. I choć jest aż trzykrotnie słodszy od cukru, ma od niego znacznie niższy indeks glikemiczny (około 30). Wystarczy jedna łyżeczka syropu z agawy, by posłodzona herbata miała taki sam smak jak ta, do której dodano 3 łyżeczki cukru. Przy tym poziom glukozy w naszym organizmie nie wzrośnie tak drastycznie jak w przypadku cukru. Syrop z agawy nie jest jednak pozbawiony wad. Największą z nich jest wysoka kaloryczność – 100 g tego słodzika zawiera aż 400 kcal. Nadmiar fruktozy negatywnie wpływa z kolei na naszą wątrobę. Dlatego po syrop z agawy warto sięgać z umiarem, stosując go okazjonalnie do słodzenia deserów czy jako polewę do naleśników.

 

Melasa – trzcinowa lub buraczana

 

Melasa to produkt uboczny powstający w procesie produkcji cukru z trzciny lub buraków. Gęsty, ciemnobrązowy syrop jest źródłem wielu minerałów, w tym żelaza i wapnia, pozytywnie wpływa na procesy trawienne, wspomaga układ nerwowy oraz pomaga w walce z grypą. Co ciekawe, zaledwie jdna łyżeczka melasy dostarcza tyle wapnia co jedna szklanka mleka. A jak z kalorycznością melasy? 100 jej gram to zawiera 290 kcal co czyni ją atrakcyjnym zamiennikiem dla białego cukru. Uwaga jednak na wysoki indeks glikemiczny (70), w związku z którym melasy powinni unikać cukrzycy. Na diecie odchudzającej z dodatkiem melisy warto przygotowywać wypieki, zwłaszcza pierniki i ciasteczka.

 

Stewia – cukier z Ameryki Południowej

 

Stewia to słodzik pozyskiwany z liści i łodyg rośliny o nazwie Stevia rebaudiana, rosnącej w Ameryce Południowej. Zawarte w niej glikozydy stewiolowe sprawiają, że stewia jest 200-300 razy słodsza od białego cukru. Jednocześnie nie powoduje ona znacznego podniesienia poziomu glukozy we krwi i wykazuje praktycznie zerową kaloryczność. Co ważne, jest bogata w witaminy z grupy B, magnez, żelazo i wapń. Nie bez znaczenia jest też jej ekonomiczne zużycie, bo jedna łyżka użytej stewii odpowiada szklance cukru. Warto stosować ją jako słodzik do kawy i herbaty, przetworów owocowych oraz wypieków.